Læreplan

I Asylet arbejder vi med de 6 læreplanstemaer via dagligdagens struktur, gode rutiner, balance mellem planlagte temaer og god leg i et godt miljø.

Asylhusets visuelle præsentation af læreplan

Liv, leg og læring i Asylet

De fokusområder der er vist i husets vinduer på 1. sal, er temaer vi arbejder med i perioder. I kan se hvornår i Asylets årskalender. De fokusområder der er vist i vinduerne i stueetagen, er områder vi altid arbejder med i hverdagen, via daglige rutiner, leg og aktiviteter og ved at skabe nærhed, tryghed og gode relationer.

  • Velkommen til nye børn
  • Værdigrundlag
  • Forældresamarbejde
  • Tværfagligt samarbejde
  • Kvalitet
  • Rammer for liv, leg og læring (læringsmiljøer)
  • De voksne er gode rollemodeller og bruger et alsidigt sprog
  • Sætte ord på følelser og begreber
  • Sang, rim og remser
  • Læsning og dialog
  • Læseleg til særlig udfordrede børn
  • Venskaber
  • Rollelege
  • Gruppe aktiviteter
  • Samlinger
  • Lytte og vente på tur
  • Fælleslege
  • Frokost i grupper
  • Fælles- og gruppeudflugter
  • Inklusion
  • Tryghed og omsorg
  • Anerkendelse
  • Små overskuelige rammer
  • Glæde og humor
  • Støtte og udfordring
  • Udvikling gennem egne erfaringer
  • Forudsigelighed
  • Selvhjulpenhed
  • Konstruktiv konfliktløsning
  • DGI lege
  • Sang og rytmik
  • Udfordrende krops lege
  • Kendskab til og viden om sundhed og krop
  • Stimulere alle sanser
  • Låne og læse bøger om emnet/iPad
  • Ture som giver mulighed for bevægelse på mange måder
  • Aktiviteter med jord, vand og ild
  • Viden om dyr, insekter og naturen
  • Plante, spire, høste og spise
  • Eksperimentere, måle, veje, kategorisere
  • Bondegårdstema
  • Låne og læse bøger om emnet/iPad
  • Ture i naturen på alle årstider
  • Kreative værkstedsaktiviteter
  • Faste traditioner
  • Fejring af højtider og mærkedage
  • Viden om demokrati
  • Ture til museer, teater, biblioteker, børnenes hjem mm.
  • Digitalisering
  • Udstilling af børnenes egne produkter og kunst
  • Modtagelse af nye børn
  • Overgang fra Søløvegruppe til Delfingruppe
  • Skole parathed og overlevering